Wycieczka szkolna do Szwajcarii Czeskiej i Saksonii

Dzień 1. Szwajcaria Czeska
16 października, pełni entuzjazmu i żądni przygód, wyruszyliśmy w kierunku naszych południowych sąsiadów.
Pierwszym punktem naszej wycieczki była Pańska Skała (Panská skála) w Kamenický Šenov – niesamowita atrakcja w Czechach, znana jako bazaltowe organy, która znajduje się w okolicy Czeskiej Szwajcarii. Pańska Skała należy do najstarszych rezerwatów geologicznych w Czechach. Następnie, niczym przez próg domowej szafy, trafiliśmy do Krainy Baśni, miejsca, gdzie kręcone były “Opowieści z Narnii” – Czeskiej Szwajcarii. Podziwialiśmy tam malowniczą mieszankę skalnych labiryntów, wąwozów, imponujących baszt oraz zapierających dech w piersiach krajobrazów.

Największe wrażenie zrobiła na nas monumentalna Brama Pravčicka. Jest to największy (o rozpiętości 26,5 m) łuk z kamienia naturalnego w Europie kontynentalnej. Powstał on 90 mln lat temu!

Dzień 2. Stolica Saksonii
Kolejny dzień naszych zmagań to Drezno – jedno z najbardziej “zielonych” miast w Europie. Istotą jego urody jest urzekające połączenie romantycznych krajobrazów z barokową architekturą oraz przepiękne Stare Miasto. Drezno nazywane było Florencją nad Łabą. Zobaczyliśmy tu m.in. zamek władców Saksonii, pałac Zwinger, gdzie mieliśmy okazję podziwiać Galerię Obrazów Starych Mistrzów – Rubensa, Canaletta, Tycjana czy Cranacha.
Bardzo duże wrażenie zrobiły na nas zbiory zgromadzone w Muzeum Porcelany, a także malownicza promenada, rozciągająca się wzdłuż Łaby, zwana Tarasami Brühla.

Zmęczeni, ale pełni wrażeń, wróciliśmy na nocleg do Teplic.

Dzień trzeci – Saksonia

Trzeciego dnia wyjazdu nasze serca skradła Szwajcaria Saksońska. Leży ona około 50 km od Drezna, nieopodal swojej czeskiej siostry. Pierwszym punktem zwiedzania była twierdza Königstein – jedna z największych i najstarszych warowni w Europie, położona na szczycie skalnego płaskowyżu nad rzeką Łabą. Twierdza ma ponad 750 lat historii i była świadkiem wielu ważnych wydarzeń politycznych i militarnych.

Symbolem Szwajcarii Saksońskiej jest most Bastei – jedno z najbardziej spektakularnych miejsc w Parku Narodowym Saksońskiej Szwajcarii. Mieliśmy okazję podziwiać piękno całej formacji skalnej Bastei; zachwycaliśmy się imponującymi pionowymi ścianami, które sięgają ponad 200 metrów wysokości, oraz zapierającym dech w piersiach widokiem na malowniczy krajobraz Gór Połabskich, okoliczne skały, wąwozy, dolinę Łaby i twierdzę Königstein.

Było to dla nas niezapomniane doświadczenie, które pozwoliło nam poczuć się przez chwilę jak w bajce lub na planie filmowym. Bastei to dowód na to, że natura potrafi tworzyć cuda!